piggapeggy

Lövbiffsgratäng med ädelostsås

 Ännu en solig dag har vi haft idag och jag valde att ta ledigt idag och njuta av solen och istället jobba imorgon då det ska regna. Perfekt när man kan styra lite själv tycker jag:)
Egentligen borde vi väl ha grillat i detta solsken men jag var tvungen att använda köttet jag köpt hem så därför valde jag att slänga ihop en otroligt god gratäng som vi åt ute i glashuset i kvällssolen.
 
 
 
Recept 4 portioner:
 
400 g lövbiff, strimlad
2 msk soja
1 msk oxfond
2 vitlöksklyftor,  pressade
1 purjolök, strimlad
100 g champinjoner, i delar
1 röd paprika, skivad
1 gul paprika, skivad
Smör till stekning
 
Sås:
3 dl vispgrädde
3 dl creme fraiche
150 g gräddädelost eller liknande 
1 tsk timjan
1 krm svartpeppar
0,5 tsk soja
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Lägg det strimlade köttet i en bunke eller påse med soja, kalvfond och vitlök. Låt marinera i minst 15 minuter.
Fräs under tiden purjolök, champinjoner och paprika i en stekpanna med smör Och krydda lite lätt med salt och peppar.
Lägg hälften av grönsakerna i en smord ugnssäker form. Fördela kött och marinad ovanpå.
Koka upp grädde, creme fraiche och ädelost. Krydda med timjan, soja och svartpeppar.
Häll såsen över köttet och fördela resterande grönsaker ovanpå, tillaga i mitten av ugnen, ca 15 minuter. Servera med valfritt tillbehör! Vi hade blomkålsris till.
 
 
LCHF - Lowcarb - Lågkolhydratkost - Lövbiffgratäng - lavkarbo - recept
Instagram myTaste.se
Instagram