piggapeggy

Blåbärslimpa med kanel och rom

Detta recept hittade min mamma och tipsade mig om det. Hon är egentligen ingen lchf'are men har nog blivit lite påverkad av mig och mitt ätande:) Eftersom hon berättade att brödet blev gott ville ju även jag testa att baka det. Det blev väl inte det mest kolhydratsfattiga men visst är det trevligt med lite nytt bröd ibland, och en skiva av detta bröd med en rejäl smörklick på är en njutning:)
 
 
 
  • 75 g blåbär (jag använde frysta)
  • 1 msk kanel
  • 2 msk rom
  • 100 g mandel
  • 50 g valnötter
  • 50 g skalade sesamfrön
  • 2 msk fiberhusk
  • 1/2 tsk salt
  • 2 tsk bakpulver
  • 50 g mandel, grovhackad
  • 1 liten burk kesella, 10 procent
  • 6 ägg
     
     
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Blanda blåbären med kanel och rom. Låt blandningen stå och dra ett tag.
  3. Mixa mandel, valnötter och sesamfrön till mjöl och blanda med fiberhusk, salt och bakpulver i en bunke.
  4. Vispa ihop kesellan med äggen i en separat bunke och blanda i blåbären i rommen och de hackade mandlarna. Blanda allt och låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter.
  5. Häll upp i en smord form som rymmer 1 1/2 liter.
  6. Grädda i 80 minuter i nedre delen av ugnen.
  7. Låt brödet svalna på galler under en bakduk. Skär upp i skivor när brödet svalnat helt.
  8. Förvara brödet i kylen.
 
 
Blåbärslimpa lchf - LCHF - glutenfritt - lavkarbo - recept - sockerfritt
Instagram myTaste.se
Instagram