piggapeggy

Bircher müsli - lchf style

När jag var 19 år jobbade jag som hembiträde i Geneve i Schweiz. Även om det nu är 30 år sedan har jag vissa smakminnen kvar därifrån som jag försöker återskapa här hemma ibland. Mina största favoriter därifrån är just birchermüsli och rösti. Birchermüsli är en "blöt" Müsli som sägs vara  originalet till den torkade müsli som idag säljs överallt. Den togs fram av en schweizisk läkare vid namn Bircher-Benner som gav den till sina patienter på ett sanatorium år 1900 för att de skulle få en riktigt näringsrik och mättande mat.
 
Eftersom originalet innehåller havregryn fick jag prova mig fram med fibrexflingor som faktiskt funkade riktigt bra tack vare den långa blötläggningen över natten.
 
 
 
Recept 2 stora portioner:
 
Blötlägg i kylen över natten:
  • 0,5 dl fibrex
  • 1 dl vatten
  • 0,5 dl grädde
 
Blanda därefter med:
  • 1 msk pressad citron
  • 1 dl rysk yoghurt
  • 3 msk mascarpone 
  • 3 tsk hasselnötsmjöl (eller malda hasselnötter)
  • 1/2 äpple rivet
  • 3 tsk sötning 
  • lite vaniljpulver 
  • 1/2 dl hackade nötter
  • Bär till garnering
Detta recept kan varieras i det oändliga med tex kokosgrädde, smetana eller andra nötter.
 
 
 
 
 
 
 
LCHF - glutenfritt - lavkarbo - recept
Instagram myTaste.se
Instagram