piggapeggy

Ädelostfyllda järpar i gräddig kantarellsås

Jag har varit lite lat med matlagningen den senaste veckan och levt på mycket ägg som ju kan varieras I det oändliga nästan. Men nu är det helg och då räcker tiden bättre till för att testa lite nytt och gott. Så efter att ha hittat ett paket rådjursfärs i frysen gjorde jag väldigt uppskattas mat till middag. Servera den gärna till vitkålsmos som jag gjorde för det var en väldigt god kombination.
 
 
Järparna:
  • 500g rådjursfärs eller annan köttfärs
  • 1 ägg
  • 0,5 dl grädde
  • 1 finhackad gul lök
  • 1/2 tsk färsk timjan, funkar även med torkad
  • salt/peppar efter smak
  • Ca 75g ost (jag använde kvibille gräddädel)
  • 2 msk finhackad persilja
Gör så här:
Blanda alla ingrenser utom osten till en smidig färs och krydda den väl. Gör järpar och lägg in en oststav i varje. Se till att osten är gömd inuti färsen.
Bryn järparna i omgångar i smör på ganska hög värme så att de får fin färg. Lägg dem i en ugnssäker form
 

Kantarellsås:

  • 3 dl grädde
  • 1 dl créme fraiche
  • 2 msk kantarellfond
  • 1 msk soja
  • salt/peppar efter behag
  • Gula kantareller efter behag, skurna i små bitar. (jag tog en liten burk konsregerade kantareller)

Gör så har:

Fräs kantarellerna i fettet som blev kvar efter järparna. Lägg till mer smör om det behövs. Häll på grädden, fonden och låt puttra en stund. Lägg I créme fraiche och puttra ytterligare en stund medan du kryddar. Häll såsen över järparna och ställ in formen i ugnen i ca 25 minuter ca.

 
Järpar - LCHF - Lowcarb - glutenfritt - kantarellsås - lavkarbo - recept
Instagram myTaste.se
Instagram