piggapeggy

Lchf lasagne

Häromdagen gjorde jag lasagne där jag bakade egna lasagneplattor. Vi var lite skeptiska innan vi åt men det visade sig var precis lika gott som vanlig lasagne. Tack vare goda såser blev "plattorna" saftiga och goda och nu har jag fått njuta av denna lasagne på jobbet där jag haft den med mig i matlådan:)

Lasagneplattor:

  • 4 ägg
  • 125 g philadelphiaost eller annan färskost
  • 0,5 dl fiberhusk

Sätt ugnen på 150 grader, vispa äggen poröst, tillsätt färskost och fiberhusk och vispa ihop.
Bred ut smeten tunt på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i 10-15 minuter.
Skär i lagom stora plattor.
Höj ugnsvärmen till 225 grader

Köttfärsröra:

  • 500 köttfärs
  • 1 burk krossade tomater (400-500 gr)
  • 1 gul lök
  • 4 st klyftor vitlök
  • 2 msk oxfond
  • Smör
  • Salt och peppar
  • Riven ost att lägga uppepå lasagnen innan den gräddas

Stek färsen i smör. Hacka lök och vitlök och lägg i grytan. Häll över tomatkrossen. Krydda med oxfond, salt och svartpeppar och låt småputtra på plattan i ca 20 minuter.

Ostsås:

  • 2 dl creme fraiche
  • 1 dl vispgrädde
  • 100 g gräddost
  • salt, svartpeppar.

Låt creme fraiche och grädde koka upp, dra sedan åt sidan och rör ner osten. Smaka av med salt och peppar.

Lägg nu plattorna i en ugnsfast form, lägg på bolognesen, sedan ostsås och varva nu så i 1-2 varv till. Avsluta med osten!
Grädda i ca 20 minuter!

Smakar precis som en vanlig lasagne!!!

 
här är plattorna färdiga
Och här är lasagnen klar för ugnen
 
 
 
LCHF - glutenfritt - lavkarbo - recept
Instagram myTaste.se
Instagram