piggapeggy

Grönpepprig köttgryta

Långkok passar allra bäst på söndagsr tycker jag. eftersom jag är ledig kan grytan stå på spisen länge och sen har jag mat till flera matlådor eftersom jag alltid gör en rejäl laddning. 
När jag var och handlade igår hittade jag en fin picnicbog som jag skar upp till grytbitar. Och sen fick fantasin bestämma vad som åkte in i grytan. Och resultatet blev riktigt gott:)
 
Grönpepprig köttgryta
  • fläskkött ca 2 kg i bitar ca 3x3 cm
  • 2 stora gula lökar
  • 4 msk tomatpuré 
  • 3 köttbuljongtärningar
  • 5 dl vatten
  • 1 flaska lättöl (jag använde alkoholfri)
  • 8 lagerblad
  • grönpeppar ett par teskedar
  • 1,5 dl creme fraiche
  • soya
  • salt och vitpeppar 
Gör så här:
 
Bryn grytbitarna i omgångar i smör och lägg dem åt sidan i en skål. Hacka löken och bryn den lite. Lägg tillbaks köttet i grytan tillsammans med löken och häll på vatten, öl, lagerblad, tomatpuré och grönpeppar. Låt allt stå och puttra i ca 1,5 timmar. Krydda då grytan lite mer med salt och vitpeppar. Rör i créme fraiche och lite soya och red grytan med ett par teskedar arrowrot om den är för rinnande. Servera med bara en grönsallad eller blomkålsris.
LCHF - Lowcarb - fläskköttgryta - köttgryta - lavkarbo - picnicbog - recept
Instagram myTaste.se
Instagram