piggapeggy

Formfranska lchf

Jag har nu försökt att ära lchf-mat i ca 1,5 år och något som jag inte smakat på hela den tiden är faktiskt rostat bröd. Men idag fick jag plötsligt ett sånt sug efter det så att jag bestämde mig för att baka en limpa. Receptet har jag lånat från Åses blogg 56kilo och det enda jag har lagt till är 1 dl solrosfrön för att få lite extra,tuggmotstånd.
Jag provade en skiva när det fortfarande var ljummet och gissa om det var gott och mättande. Kanske inte så konstigt med tanke på innehållet i brödet:)
nu längtar jag redan till frukost då jag ska prova att rosta en skiva. 
 
 
 

ingredienser:

  • 4 dl mandelmjöl
  • 4 dl pofiber
  • 4 msk fiberhusk
  • 3 tsk bakpulver
  • 2 tsk salt
  • 6 ägg
  • 125 gram smör
  • 5 dl fet yoghurt
  • 1 dl solrosfrön

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda de torra ingredienserna. Vispa äggen pösiga (det tar en stund). Smält smöret. Vispa ner smör och yoghurt i äggen och rör till sist ner de blandade torra ingredienserna. Låt degen svälla i 10 minuter.
Smörj en form och klä med bakpapper, klicka ut degen. Pensla med mjölk och strö vallmofrön över. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter. (innertemp 90 grader). Känn efter med sticka att den är klar. Låt gärna brödet stå kvar på eftervärme en kvart.

 
LCHF - Lowcarb - glutenfritt - lavkarbo-bröd - lchf-bröd - recept
Instagram myTaste.se
Instagram