piggapeggy

Citronpaj - sockerfri och glutenfri

Den här veckan var det min "kakvecka" på jobbet och jag bjuder naturligtvis alltid på sockerfritt och glutenfritt när det är min tur. Denna gången gjorde jag en citronpaj som jag hittade hos 56kilo och ändrade en aning efter det jag hade hemma. Pajen serverade jag med vispad grädde och bär. Den var riktigt uppskattad och vi lyckades nästan äta upp hela pajen till kaffet fast vi är bara 5 personer och pajen borde räcka till ca 8 personer:)

Recept till 1 stor paj

Pajdeg:

  • 3,5 dl mandelmjöl 
  • 50 gram smör
  • 1 msk fiberhusk
  • ca 1 msk sötning – dvs sötningsmängden motsvarar 1 msk riktig socker
  • 1 krm salt
  • 2 äggulor
  • 2 msk grädde

Fyllning:

  • 250 g mascarpone
  • 3 citroner
  • ca 1,5 dl sötning – dvs sötningsmängden motsvarar 1,5 dl riktigt socker 
  • 3 ägg
  • 3 äggulor

Gör först pajdegen. I en matberedare med knivar, blanda mandelmjöl med smör och lägg sedan i övriga ingredienser och kör tills du fått en deg. Stjälp upp i en skål och ställ kallt i minst 30 minuter.
Sätt ugnen på 175 grader. Tryck ut degen i formarna och förgrädda pajen i ca 7-8 minuter. Höj ugnen till 225 grader när pajskalet är klart.
Gör sedan fyllningen. Riv citronerna och pressa sedan citronerna så att du får 1,5 dl citronjuice. Blanda citronskal, juice och sötningen i en skål och rör tills sockret löst sig. Blanda försiktigt ner ett ägg + gula i taget och tillsätt sedan mascarponet. Jag använde stavmixern för att få en slät smet.
Fördela fyllningen i pajformen och grädda mitt i ugnen tills fyllningen stelnat (ca 30 min). 

Servera pajen ljummen med lite bär och vispad grädde!

LCHF - Lowcarb - Lågkolhydratkost - glutenfritt - lavkarbo - recept - sockerfritt
Instagram myTaste.se 4
FrökenTV, bloggen om tv och film

mums

Svar: Ja, det var riktigt gott:)
Peggy

Marja - Baka Sockerfritt

Vad härligt att bjuda kollegorna på en mer hälsosam kaka! Jag förstår att den blev uppskattad.

Svar: Tack Marja! Du är en stor inspirationskälla med din blogg och dina fantastiska recept:)
Peggy

ɑ n n i k ɑ

Gott!

Svar: Tack:)
Peggy

Meg

men heregud vad gott, det där måste jag testa nån gång!

Svar: Det tycker jag att du ska göra !
Peggy

Instagram