piggapeggy

Norskt besök med jordgubbstårta

Den här helgen har vi haft besök av min mans syster med man ifrån Vestfold i Norge. Det var en överraskningsresa för min svåger som fyllde år i torsdags. Så naturligtvis bjöd jag på en tårta med svenska flaggor:) Tårtbotten var ett LCHF-recept som kanske är för lite sött för "sockerätare" men jag tycker det blir alldeles lagom sött med jordgubbar både emellan och uppepå.
1 st botten:
  • 3 ägg
  • 0,75 dl Ica stevia strö)
  • 0,25 dl bakprotein
  • 1,3 dl mandelmjöl
  • 0,5 tsk vaniljpulver
  • 1 tsk bakpulver
  • smör till formen
Sätt ugnen på 175 grader, Vispa ägg och sockerersättning luftigt. Blanda ihop de torra ingredienserna och ner i smeten. Klipp till ett bakpåltspapper som täcker botten av en springform. Häll i smeten och grädda i nedre delen i ca 30 minuter. Jag gjorde två bottnar men nästa gång ska jag nog försöka dela botten i två istället.

På lördagen åkte vi in till Göteborg och strosade omkring i Haga i solskenet. Vi fick en rundvisning i Hagabadet och vi åt en god lunch i stan innan vi halvt utmattade vände hemåt igen :) 
Idag har våra gäster vänt hemåt igen och kvar lämnade de en stor påse garn åt mig som jag ska sticka en "mariusgenser" av. Det är nog den "norskaste" tröjan jag känner till och det ska bli väldigt roligt att få sätta pinnarna i den framåt hösten :)
 
 
 
LCHF - jordgubbstårta - lavkarbo - recept
Instagram myTaste.se 1
Anonym

Tusen takk for en hyggelig helg sammen med dere. Nydelig kake og deilige middager. Vi kommer tilbake, igjen og igjen. Klem.

Svar: Ni är så välkomna igen och igen :)
Peggy

Instagram