piggapeggy

Mustig fläskköttgryta

Ibland undrar jag hur okunniga eller lata människor kan vara. Det säljs ju färdiga grytbitar som ofta kostar mycket mer än tex en skinkstek. Så jag köper för det mesta skinkstek istället och delar upp den i grytbitar. Den här gången ville jag göra en extra stor gryta för att fylla frysen med nödmat till de dagar jag inte har rester att ta med mig i matlådan till jobbet. Gryta är ju perfekt att värma i micron och till den tar jag antingen en påse shiritakinudlar eller bara en näve fryst broccoli. Snabb och god lösning på lunchlåda:)
 
Recept till en rejäl gryta:
  • 2 kg skinkstek eller annat fläskkött i småbitar
  • 2 stora eller 3 mindre gula lökar
  • 3-4 vitlöksklyftor
  • 3 msk tomatpure
  • 3 dl buljong eller vätska av annat slag (jag hade smakriksky i frysen från en porterstek) och använder du vatten måste du nog tillsätta några msk oxdfond för att få god smak)
  • 1 msk paprikapulver
  • 1/2 msk starkt paprikapulver
  • rejält med smör till stekningen
  • Salt och peppar - snåla inte:)

Gör så här:
Bryn köttet i omgångar och lägg åt sidan. Lägg sedan tillbaks allt i grytan och fyll på med lök, vitlök, kryddor och vätska.
Låt allt detta sjuda sakta i 2 timmar, lyft sedan av locket på stekgrytan och låt vätskan koka in så att det bara finns ett par dl vätska kvar och köttet är riktigt mört. Smaka av med mer kryddor om det behövs. Servera gärna med en klick créme fraiche eller smetana på toppen (fetare variant av créme fraiche). 
LCHF - köttgryta - lavkarbo - recept
Instagram myTaste.se
Instagram