piggapeggy

Heta ajvarbiffar i krämig sås

Eftersom nästan all vår helgmat blir till matlådor åt mig också föredrar jag mat med sås. Sån mat smakar alltid gott att värma i micron. Den här gången lagade jag ett rejält gäng med köttfärsbiffar med sås som jag får äta ett par gånger till i veckan och det hamnade också några lådor i frysen. Det är ju lika lätt att laga mycket när man ändå håller på tycker jag:)
 
 
Recept biffar:
1 kg köttfärs 
1 gul lök, finhackad eller körd i mixern
2 ägg
1,5 dl ajvar (hot använde jag)
1 tsk salt
1 tsk vitpeppar
0,5 tsk svartpeppar
 
Sås:
2 dl grädde
1 dl créme fraiche
1 dl vatten
1/2 finhackad lök
1 msk oxfond
1 tsk paprikapulver
1 tsk basilika 
1 vitlöksklyfta
 
Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser till biffarna och stek dem i smör. Lägg de stekta biffarna i en ugnsform så länge. Gärna på 100-150 grader i ugnen för att hålla sig varma.
När de sista biffarna är klara, stek den hackade löken och vitlöken ett par minuter i biffarnas stekfett. Häll därefter på resterande ingredienser och låt såsen småputtra lite medan du smakar av med peppar och salt. Lägg tillbaks biffarna i såsen och servera från pannan.  Vi hade puré på blomkål och broccoli till och det var en god kombination.
 
 
LCHF - Lowcarb - glutenfritt - lavkarbo - recept
Instagram myTaste.se 17
ronja

gott!

Svar: Tack:)
Peggy

Marie Bergman

Ser supergott ut =)

Svar: Det var jättegott:)
Peggy

Anonym

Denna rätt passar mig perfekt som för lchf stil!! 😆

Svar: Ja, det borde alla mina rätter göra då för lagar bara lchf-mat:)
Peggy

Mariah N

det ser gott ut!

Svar: Tack:) Det var det!
Peggy

Ditte

Det ser jättegott ut så jag skall jag absolut prova dessa biffar.
Roligt att variera köttfärsen...
Tack för receptet.

Svar: Så kul att du gillar dem. Hoppas du provar receptet och hör av dig om de blev goda:)
Peggy

Camilla

Detta ska jag också testa!! Så roligt med ett nytt recept på biffar som vi ändå äter alldeles för ofta för att det är enkelt :-)

Svar: Så trevligt! Biffar är ju så himla gott och dessa är extra smakrika:)
Peggy

Elina

Oooh, denna bloggen gillar jag! (Glutenintolerant) ;)

Svar: Så kul:) hoppas du hittar recept som du gillar!
Peggy

DUDESSTYLE

Måste prova!!! :)

Svar: Det tycker jag:)
Peggy

Helen

Låter jättegott!!

Svar: Ja, det var riktigt smarrigt:)
Peggy

Frudin

Låter enkelt och gott! Vad äter du till? Frågar eftersom jag gärna vill ha LCHF och glutenfria tips. MVH Susanne (Frudin)

Svar: Det är enkelt och gott och det som passar allra bäst tycker jag är blomkålsris:)
Peggy

Robex Lundgren

mums

Svar: Japp:)
Peggy

Jasmine

Mumsigt!

Svar: Ja, mycket smak och väldigt gott:)
Peggy

Julia

Mums, det där måste testas i veckan! :)

Svar: Det tycker jag du ska göra:)
Peggy

Benington.se

Ser riktigt gott ut! :)

Svar: Tack! Det var det:)
Peggy

Fani

Såg hur goda som helst ut!

Svar: Det lovar jag att de är:)
Peggy

Sofia

Super gott var det!
Testade det igår!

Tack för receptet, kul med lite ny smak på biffarna. :)


Svar: Så kul! Tyckte själv det blev jättegott;)
Peggy

Sara Inga Catrin

Mums! Måste verkligen testas!

instagram: @coastal.heart - Smycken och design skapat av ett kusthjärta

Svar: Gör gärna det för de är jättegoda!
Peggy

Instagram