piggapeggy

Cashewnut buttercups - sockerfria och glutenfria

Imorgon förväntas jag bjuda på veckans kaka på jobbet och min plan var egentligen att bara ta med mig ostbricka med kex, men en liten efterrätt är det ju ingen som säger nej till:) Så jag skulle baka ett par små peanutbutter cups som jag hittat hos "bakasockerfritt.se" men upptäckte då jag tog fram jordnötssmöret att jag köpt helt fel och istället fått med mig cashewnötsmör hem. Men när jag smakade lite förstod jag att det inte var ett misstag för det var ju faktiskt godare än jordnötssmöret. Så jag är nyfiken på hur dessa kommer att tas emot imorgon...
 
 
 
Cashewnut buttercups (8-10 st):
  • Botten:
  • 20 gram rumsvarmt smör 
  • ½ dl mandelmjöl 
  • 2 tsk kokosmjöl 
  • 1 msk riven kokos
  • 2/3 msk sötströ 
  • 1 krm vaniljpulver 
  • Fyllning:
  • 40 gram cashewnötsmör 
  • Toppa med: 
  • Ca 80 gram choklad (hälften ljus, hälften mörk)
  • Lite kokosolja för att göra chokladen lättflytande
Gör så här:
 
Botten
  1. Värm ugnen till 175 grader. Blanda alla ingredienser till bottnen noga. 
  2. Tryck ut degen i botten av småbrödsformar (alternativt minimuffinsformar). 
  3. Grädda mitt i ugnen i ca 10-14 minuter (håll noga koll så de inte blir brända). Låt svalna.
Fyllning
  1. Lägg på en klick cashewnötsmör på varje kaka.
Toppa med
  1. Smält choklad (eventuellt tillsammans med olja). 
  2. Häll först på den ljusa chokladen och därefter den mörka ovanpå kakan och cashewnötsmöret. 
  3. Låt svalna i kylskåp. Ta bort pappret från kakorna.
 
 
LCHF - Lågkolhydratkost - glutenfritt - lavkarbo - recept - sockerfritt
Instagram myTaste.se 3
Elin Gåhlin

Ser verkligen jätte gott ut! Tror dem kommer bli väl mottagna imorgon;)

Svar: Jag hoppas det. Provsmakade lite innan och de var sååå smarriga:)
Peggy

Robex Lundgren

mums

Svar: Riktigt mumsiga var de:)
Peggy

Amanda

Men mums vad gott! :D

Svar: Oh ja😋
Peggy

Instagram