piggapeggy

Äppelsmulpaj i glas - LCHF

Snabbfixad liten efterrätt, lite lik smulpaj med god smak av äpple. Gott kryddad med kanel en klick vaniljgrädde på toppen. I norge kallas denna dessert för "Tilslørte bondepiker" vilket betyder "beslöjade bondflickor" ungefär :)
Fantastiskt gott var det och kan varmt rekommenderas. Jag tänker nog ta med detta till jobbet nästa gång jag ska stå för "veckans kaka" även om detta inte är en kaka men det är ju ändå en slags smulpaj så det funkar ju :)
 
Recept 2-3 portioner:
 
Smuldeg:
20 g hasselnötter
20 g sötmandlar
15 g kokosflingor
25 g smör
Sötning efter smak (jag tog 1/2 msk sötströ)
Kanel
 
Häll ut allt lite "lagom" smuligt i en form eller på ett bakplåtspapper och grädda det i 175 grader i ca 15 minuter.
Rör gärna runt i smulorna lite någon gång under tiden.
 
Äppelmos
  • Valfri mängd äpplen. Jag använde ca 10 stycken äpplen från ett katja-äppelträd i trädgården (de är röda och därför är mitt äppelmos rosafärgat.
  • 0,75 tsk askorbinsyra (detta är helt enkelt c-vitamin och gör att äppelmoset inte blir brunt och har en konserverande effekt)
  • Valfritt: Stevia strö/sukrin och vaniljarom/vaniljpulver
 
Vaniljgrädde
Vispa 1 dl vispgrädde smaksatt med vaniljpulver och ev. lite sötning.
 
Gör så här och servera direkt:
Varva smuldeg, grädde och äppelmos i glas och servera 
Tilslørte bondepiker-lavkarbo - lavkarbo-dessert - lchf-dessert - lchf-äppelmos - recept - smulpaj i glas lchf
Instagram myTaste.se
Instagram