piggapeggy

Frusen LCHF-cheescake med blåbär

Om man som jag har lite problem med att äta "lagom" mycket så kan jag rekommendera att laga små portionsformar med t ex desserter. Därför jag jag ofta så och den här gången blev det små frusna mini-cheesecakes med citronsmak. Denna dessert åt vi igår och den kan mycket väl ställas fram till "sockerätare" utan att de märker att man gjort den sockerfri :)

 
Ingredienser 3 st:
  • Kaksmulor (jag hade sparat lite i en burk sedan jag gjorde en annan dessert) Här finns recept.
  • 20 g smält smör 
  • 100 g philadelphiaost 
  • 1 dl smetana
  • 0,5 msk sötströ
  • 2 tsk saft från citron
Gör så här:
Krossa kaksmulorna och blanda med smält smör. Fodra tre små formar med plastfilm eller använd små silikonformar. Lägg smulorna i botten, platta till ordentligt. Rör ihop ost, smetana, sötströ och citronsaft till en jämn smet. Smaka av och tillsätt ev. mer sötströ. Fyll formarna och frys minst 1 timme. Stjälp upp och servera med bär. Pudra gärna med kakao om du vill ha en färgad topp.

Till servering: 
Färska blåbär och ev. lite kakao

LCHF - dessert - frusen cheesecake - lavkarbo - recept - snabb cheesecake
Instagram myTaste.se
Instagram