piggapeggy
- Grytor

Fläskfilegryta med kantareller och bacon (LCHF)

Det mesta här hemma kretsar runt vad snickarna gör med vår blivande punschveranda. Material ska tittas ut och hämtas hem och vi smyger runt och smygkikar lite nyfiket på framstegen.
Annars har jag mest suttit och försökt få färdigt i jacka som jag stickat på ett tag nu. Det passar ju väldigt bra under en parasoll på altanen :) Jag hoppas kunna visa upp denna nya skapelse snart.
 
Till kvällen lagade jag en väldigt god fläskfilégryta. I den hamnade kantareller som jag inte plockat själv eftersom jag aldrig lyckas hitta några på andra ställen än i affären. Så de var alltså köpta men lika goda ändå :)
 
Recept 4 personer:
  • 1 fläskfilé ca 600g
  • 300 g kantareller
  • 1 purjolök
  • 100g bacon
  • 1 dl vispgrädde
  • 1/2 Boursin-ost med pepparsmak
  • Smör
  • Salt och peppar
Gör så här:
 
Skär baconet i småbitar och stek dem knapriga. Lägg i en liten skål.
Skär fläskfilén i skivor och krydda dem med salt och peppar. Stek i smör och lägg i en stor skål.
Stek därefter purjolöken lite mjuk i smör och lägg tillsammans med köttet. Skär kantarellerna i mindre bitar och stek dem i smör. När de vattnat ur sig lite så räcker det (vattnet ger extra smak åt såsen så häll inte bort det).
Lägg tillbaks köttet och purjon i stekpannan tillsammans med kantarellerna. Häll på grädden och osten. Låt allt puttra ihop i ca 10-15 minuter tills osten smält och det blivit en gräddig gryta. Servera gärna med zucchinipasta som du steker lätt medan grytan puttrar färdigt. Strö över baconbitarna innan servering. Smaklig måltid!
 
 
LCHF - fläskfilé - fläskfilégryta - kantareller - lavkarbo - recept
Instagram myTaste.se
Instagram