piggapeggy

Knäckebröd-LCHF

Av mamma har jag fått ett recept på knäckebröd som hon i sin tur fått ifrån en kompis. De är väldigt goda och lättlagade men innehöll i orignalreceptet dinkelmjöl som jag nu ersatt med mandelmjöl och lite fiberhusk. I mina använde jag avokadoolja som gör att de får en lite gulaktig färg. Givetvis kan man byta ut det mot annan olja istället. Dessa kex blev tunna och spröda men smulade inte så som vissa frökex kan göra. Underbart goda med bara bregott på :)
 
 
Ingredienser:
  • 2 dl mandelmjöl
  • 1 msk fiberhusk
  • 1/2 dl linfrö
  • 1/2 dl sesamfrö
  • 3/4 dl solroskärnor (jag blandade med pumpafrön då mina inte räckte)
  • 0,5 tsk salt
  • 1/2 dl avokadoolja
  • 2 1/2 dl kokande vatten
 
Gör så här 
Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla ingredienser. Dela degen i två delar och lägg på plåtar med bakplåtspapper under. Lägg ett bakplåtspapper över och platta till degen. 
Ställ båda plåtarna i ugnen, efter ca 30 min byt plats på plåtarna. Stäng av värmen efter ca 1 timme och låt därefterkexen stå inne i restvärmen så att de blir riktigt torra. Jag la bakplåtspappren med kexen direkt på gallret för att de lättare skulle torka i restvärmen.
 
LCHF-kex - LCHF-knäckebröd - lavkarbo-kjeks - recept
Instagram myTaste.se
Instagram