piggapeggy
- Grytor

Höstgryta med fläskkarré och svamp - LCHF

Söndagar är nog nästan min favoritdag i veckan. Man är utvilad, det finns inga måsten (för det mesta) och man kan bara gå omkring och "småmysa" hela dagen. Idag fick jag besök av en granne och dessutom hann jag med  lite bakning, matlagning och virkning och  det räknas ju som "småmys" för min del. Var det någon som tyckte jag valde fel namn på min gryta? Ja, det är ju fortfarande bara augusti och sommar men idag har vi haft ett riktigt höstväder här så därför fick den heta så. Dessutom tycker jag att den liksom smakar höst av all svampen och särskilt då av kantarellerna :) Prova den gärna för här får du en lättlagad, god gryta till ett bra pris eftersom fläskkarré i bit ofta säljs billigt !
 
 
 
Ingredienser
  • Fläskkarré i bit ca 800 gram
  • 1 st gul lök
  • 1 dl vatten
  • 1 msk kalvfond
  • 1 msk tomatpuré
  • 2 msk chilisås
  • 1 tsk soya
  • 0,5 tsk timjan
  • 0,5 purjolök
  • 5-6 dl färsk svamp (jag hade champinjoner, skogschampinjoner och kantareller)
  • 2 dl grädde
  • 1 dl creme fraiche eller smetana

 

 Gör så här:
  1. Skär karrén i tärningar och hacka löken. Stek i lite djupare stekpanna eller stekgryta. Krydda med salt och peppar.
  2. Häll på vatten, kalvfond, soya, tomatpuré, chilisås, grädde och timjan och låt puttra under lock tills köttet känns mört. Räkna med ca 30 minuter.
  3. I med svampen, creme fraiche/smetana och den tunt skivade purjon, låt allt koka "ihop" utan lock så det inte är så vattnig utan en krämig gryta. Servera gärna med blomkålsris eller broccolibuketter.
LCHF - fläskkarrégryta - höstgryta - kantareller - lavkarbo - recept
Instagram myTaste.se
Instagram