piggapeggy

Tortillas och tacos

Idag har jag varit på shoppingtur i Skärhamn på Tjörn. Jag hamnade i en liten klädaffär som drivs av en mycket energisk kvinna som gjorde sitt yttersta för att hjälpa alla oss som var i affären. Så jag kom hem lite fattigare i plånboken men mycket rikare i själen och med en garderob som är lite mer full än förut :)
Men en garderob kan väl aldrig bli för full eller ?
 
Till kvällen lagade jag tacos och tortillabröd. Jag gjorde för första gången egen tacokrydda eftersom jag inte hade någon hemma. Och därmed slapp jag ju också den sockrade färdiga mixen som säljs i affärerna så det var ju egentligen bra. Och så bakade jag tortillabröd som jag gjort förut och de är så saftiga och goda så att de faktiskt smakar bättre än de vetetortillas jag köpt förut.
 
Tacokrydda:
  • 1,5 tsk salt
  • 1 tsk vitlökspulver
  • 2 tsk chilipulver
  • 1 tsk spiskummin
  • 1 tsk lökpulver
  • 2 krm cayennepeppar
  • 2 tsk paprikapulver

Tortillas:

  • 4 ägg
  • 1 dl creme fraiche
  • 0,75 dl mandelmjöl
  • 0,5 dl fiberhusk

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 150 grader

2. Vispa äggen poröst

3. Tillsätt creme fraiche, mandelmjöl och fiberhusk och vispa ihop.

4. Låt svälla i ca 10 minuter

5. Dela degen till 2 eller 4 bullar, beroende på hur många tortillas du vill ha. Lägg degen på ett oljat bakplåtspapper. Lägg ett oljat bakplåtspapper över och kavla ut degen. Tag av pappret och om det behövs så skär ut tortillan så den blir rund och fin.

6. Grädda i ca 15 minuter

Receptet på tortillas kommer ifrån http://lchfgourmet.se

 

 

 

 

 
LCHF - bakning - lavkarbo - recept
Instagram myTaste.se 1
elin

vad gott!

Svar: Ja :)
Peggy

Instagram